fredag 6. august 2010

The devil wears reality...

Sommeren er helt fantastisk! Herlig sol, varme kvelder i parken, lyse kvelder og lange netter. Fantastisk!!!




Før ferien og under ferien. Når ferien er over er jeg ferdig med sommeren. Da vil jeg ha høst.

Plustelig blir jeg småpanisk av å være klam, solen stikker i øyene og vepsen er utrolig nærgående og kosete plutselig. Småstein i sandalene, en merkelig solskille på tvers av halsen som jeg ikke aner hvor kommer fra og en skulder som bare ikke gidder å slutte å flasse... Og hvis jeg ikke får lov å bruke singlet på jobben så dreper jeg snart noen! Det er varmt!!!

For to måneder siden var alt nevnt over pur lykke! Alt var kos og forventninger til en slik sommer som man alltid drømmer om før den setter inn. En dagdrøm i et slikt litt gult lys hvor alt går litt saktere, alle ler med alle tennene og kaster hodet bakover samtidig som det flyr fugler og andre passende detaljer i bakgrunnen. Alle lyder er litt dovne og alle gatemusikanter spiller plutselig gitar isteden for trekkspill...



Ferie kommer, ferie tar slutt. Hverdagen tar ved igjen. Når alt er over er de siste nedslitte restene av sommeren bortkastet.

Nei, gi meg nå vind, gule blader, ettermiddagssol, frostrøyk om morgenen og strikket lue som ramler ned i øyene. Kvelder i sofakroken foran peisen med en tykk bok, kaffe som lukter kanel, tykke sokker og alt for lang t-shirt. Turer i en gulrød utmark med kakao i thermosen og Mariusgenseren som klamrer seg rundt kroppen. For siden det bare er August ser jeg selvsagt høsten i et slikt gult lys hvor alt går litt saktere, alle ler med alle tennene og kaster hodet bakover samtidig som det flyr trekkfugler og andre passende detaljer i bakgrunnen. Alle lyder er litt dovne og gatemusikerne spiller chello isteden for trekkspill...



Vinteren har jeg foreløpig ingen barnslig romantisk forestilling eller dagdrømmer om, men der kommer isteden julen inn i bildet. Den vakre, hvite julen med alle de lykkelige og smilende barna, den gode maten, snøfnugg på størrelse med småfly som sakte daler ned og alle stearinlysene... Kun lykkelige mennesker, ingen nære-dødenopplevelser i matbutikken, julegavejakt fra helvette, sludd og datakrasj på jobb lille julaften.



Og så våren da... *rørt* Våren...Vann som porler, bare asfaltflekker, drypping fra takene... Ingen blå stumper etter uventede isflekker når de høyhelte skoene er blitt introdusert for tidlig, bikkjekalde morgener og rådyr som driter på trappen...



Så egentlig elsker jeg alle årstidene, så lenge jeg befinner meg et par måneder i forkant av dem...
Og i min egen lille naive boble av urokkelig barnetro...

Jeg er en håpløs dagdrømmer som synes virkeligheten er kjip når den skal drive å være så...virkelig!
Nei, la meg nå bare dagdrømme, og ikke forstyrr meg når jeg sitter å stirrer ut i tomme luften med et fjernt smil om leppene. Jeg driter i om telefonen ringer. Ta en beskjed! Jeg er lykkelig og opptatt for helvette!

Vi slår et slag for den vakre verden som befinner seg inni mitt hode, og inviterer heller folk inn dit enn meg ut i den virkelige verden. For den er ikke alltid like vakker. Og den gule sneen skyldes sjelden et mykt filter i photoshop, men kommer fra tissen på en full mann...



God sensommer, og gled dere heller med meg enn å finn frem tvangstrøyen for jeg har det mest sannsynelig bedre enn mange av dere realister...;)

/Høst-Åsa



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar